fbpx
eoifweoifewiofiofeefw

Młot spadowy

— pokazy i eksperymenty, warsztaty

Film przedstawia eksperyment polegający na odkształcaniu próbek z dużymi prędkościami, z zastosowaniem młota spadowego. Zaprezentowano jego budowę oraz wykonano eksperyment z użyciem ołowianego walca. Eksperymenty z użyciem młota spadowego przeprowadza się m.in. w celu testowania elementów konstrukcyjnych pojazdów mechanicznych (jak zachowają się podczas wypadku samochodowego).

Młot spadowy zalicza się do grupy urządzeń, które podczas pracy generują duże energie. Prędkość ruchu narzędzia (części spadającej młota) w chwili uderzenia zależy od siły grawitacji i od wysokości z której to narzędzie spada. W przypadku prezentowanego stanowiska maksymalna wysokość z której można zrzucać młot wynosi 9 metrów. Masa młota wynosi 28 kilogramów. Do najciekawszych zastosowań prezentowanego na filmie młota spadowego należą możliwość prowadzenia na nim procesów kucia, realizacji testów mających na celu badania zachowania się elementów konstrukcji podczas ich gwałtownego odkształcania oraz testów polegających na badaniu ilości energii pochłanianej podczas uderzenia. W przypadku kucia na młocie spadowym zdolność do odkształceń materiału bez jego zniszczenia zwiększa się, co tłumaczy się bardzo dużą szybkością procesu. Wydzielające się podczas kucia ciepło nie rozprasza się, lecz podwyższa temperaturę kształtowanego materiału. Efekt ten przyczynia się do podwyższenia jego plastyczności i w ten sposób umożliwia wykonanie odkuwek z tworzyw zaliczanych do trudno odkształcalnych. W przypadku gdy testowane są konstrukcje, podczas uderzenia narzędzia część energii jest pochłaniana przez odkształcany materiał, a pozostała jej część jest przekazywana na kowadło dolne i rozpraszana w fundamentach młota. Pomiar wartości energii zaabsorbowanej przez badany element konstrukcji w wyniku uderzenia oraz sposób w jaki element ten został odkształcony ma bardzo duże znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa. Należy pamiętać, że im więcej energii zostanie pochłonięta podczas uderzenia, tym miej dotkliwe będą np. skutki kolizji. W ten sposób bada się między innymi strefy kontrolowanego zgniotu w konstrukcjach samochodowych, zderzaki kolejowe itp.

Zapraszamy do obejrzenia filmu.

Koło Naukowe PROMAT, Katedra Plastycznej Przeróbki Metali, Wydział Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej AGH.

wykładowca: Koło Naukowe PROMAT

Wydarzenie jest dostępne on-line >>
Lokalizacja wydarzenia ...

Program wydarzenia

Pobierz PDF / Dodaj do koszyka

Rejestracja

To wydarzenie nie wymaga wcześniejszej rejestracji.

Dostosuj